1-مرحله ی بعدی مناظره یه عکس میزارن به کاندیداها میگن اگه نکته ش رو گرفتی لایک کن.
ایران
۱۳۹۲-۰۳-۱۱
مطالب طنز گفته شده در رابطه با اولین مناظره انتخاباتی سال 92 !
1-مرحله ی بعدی مناظره یه عکس میزارن به کاندیداها میگن اگه نکته ش رو گرفتی لایک کن.
۱۳۹۲-۰۳-۰۹
روحانی، مرد اصلاح طلب ها می شود.
با توجه به شنیده ها:
«جمعی از مشاوران اکبر هاشمی و محمد خاتمی در حال نهایی کردن طرح اجماع اصلاحطلبان هستند تا بر اساس آن، پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری را قریبالوقوع کنند.»
- برگزاری جلسه مشترک با حضور هاشمی، خاتمی، روحانی و عارف با هدف اجماع روی روحانی و کنار کشیدن عارف به نفع وی
- اعلام حمایت رسمی، علنی و عملی هاشمی و خاتمی از روحانی
- اعلام محمدرضا عارف به عنوان معاون اول دولت یازدهم
- فعال شدن ستادهای عارف به نفع روحانی
مشاوران هاشمی و خاتمی معتقدند موجی که در پی کاندیداتوری هاشمی در سطح جامعه به نفع وی ایجاد شد، هر چند با رد صلاحیتش خوابید ولی در صورتی که مردم بدانند روحانی گزینه مورد حمایت هاشمی است، درصد قابل توجهی از آنان که میخواستند به هاشمی رای دهند به گزینه هاشمی رای خواهند داد.
آنها بر این باورند که در شرایط فعلی، میزان آرای روحانی از عارف بیشتر است ولی به حدی نیست که بتواند خود را پیروز قطعی بداند. عارف نیز قطعا رای لازم را ندارد و ادامه حضورش، تداعیگر حضور مصطفی معین در انتخابات 84 است که نه تنها خودش رای نیاورد، بلکه با شکستن آرای اصلاحطلبان، مانع از پیروزی هاشمی یا کروبی هم شد و نهایتا احمدینژاد برنده تشتت آرای اصلاحطلبان شد.
هنوز این طرح نهایی و به تصویب بزرگان جریان اصلاحات نرسیده است ولی احتمال میرود در هفته آینده، درباره آن تصمیمگیری شود.
«جمعی از مشاوران اکبر هاشمی و محمد خاتمی در حال نهایی کردن طرح اجماع اصلاحطلبان هستند تا بر اساس آن، پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری را قریبالوقوع کنند.»
- برگزاری جلسه مشترک با حضور هاشمی، خاتمی، روحانی و عارف با هدف اجماع روی روحانی و کنار کشیدن عارف به نفع وی
- اعلام حمایت رسمی، علنی و عملی هاشمی و خاتمی از روحانی
- اعلام محمدرضا عارف به عنوان معاون اول دولت یازدهم
- فعال شدن ستادهای عارف به نفع روحانی
مشاوران هاشمی و خاتمی معتقدند موجی که در پی کاندیداتوری هاشمی در سطح جامعه به نفع وی ایجاد شد، هر چند با رد صلاحیتش خوابید ولی در صورتی که مردم بدانند روحانی گزینه مورد حمایت هاشمی است، درصد قابل توجهی از آنان که میخواستند به هاشمی رای دهند به گزینه هاشمی رای خواهند داد.
آنها بر این باورند که در شرایط فعلی، میزان آرای روحانی از عارف بیشتر است ولی به حدی نیست که بتواند خود را پیروز قطعی بداند. عارف نیز قطعا رای لازم را ندارد و ادامه حضورش، تداعیگر حضور مصطفی معین در انتخابات 84 است که نه تنها خودش رای نیاورد، بلکه با شکستن آرای اصلاحطلبان، مانع از پیروزی هاشمی یا کروبی هم شد و نهایتا احمدینژاد برنده تشتت آرای اصلاحطلبان شد.
هنوز این طرح نهایی و به تصویب بزرگان جریان اصلاحات نرسیده است ولی احتمال میرود در هفته آینده، درباره آن تصمیمگیری شود.
۱۳۹۱-۰۱-۱۷
درس احمدرضا عابدزاده به علی دایی
درس احمدرضا عابدزاده به علی دایی...
سال ها پیش، زمانی که احمدرضا عابدزاده سکته مغزی کرد و در بیمارستان ایرانمهر بستری شد، همه بزرگان جامعه فوتبال ایران به عیادتش رفتند الا علی دایی.
البته دایی آن روزها ظاهراً در ایران نبود و در بوندس لیگا توپ می زد. ولی اگر او از آلمان به ایران می آمد تا از محبوبترین فوتبالیست ایران عیادت کند، به پیر و جوان درس اخلاق و جوانمردی می داد. ولی علی دایی اگر چه همواره قهرمان موفقی بوده و هست اما هیچ گاه اسوه جوانمردی و مرام و معرفت نبوده!...
این گونه شد که او ماندن در آلمان را به آمدن به ایران ترجیح داد. پس از آن هم، وقتی که دایی بارها و بارها به ایران آمد تا برای تیم ملی بازی کند، هیچ گاه به دیدن عابدزاده مریض احوال نرفت. انگار نه انگار که عابدزاده سال ها در تیم ملی فوتبال ایران کاپیتان دایی بوده است!...؟
تقریباً یکسال پس از سکته مغزی عابدزاده، پدر علی دایی فوت کرد و عابدزاده ناخوش احوال، علیرغم حال جسمی نامساعدش و مشکل در صحبت کردنش، از تهران به اردبیل رفت و تابوت پدر دایی را بر شانه های توانمندش نهاد تا مرهمی بر درد و رنج دایی بگذارد!....
با این حال، بی اعتنایی نه چندان جوانمردانه دایی به عابدزاده بیمار همچنان ادامه یافت و تا آن جا پیش رفت که سرانجام عابدزاده یکبار به یکی از روزنامه های ورزشی، به گلایه گفت: دایی سراغی از من نمی گیرد...
در ایام نوروز امسال که علی دایی در بیمارستان بستری بود و عابدزاده به عیادتش رفت، بار دیگر فضیلت و جوانمردی عابدزاده در قیاس با دایی آشکار شد.
عابدزاده در حالی به عیادت دایی رفت که همه می دانند علی دایی با او در پرسپولیس چه کرد و چطور او را، که بهترین مربی دروازه بان های پرسپولیس بود، از این تیم بیرون انداخت!..
اما حتی این همه نیز باعث نشد که عابدزاده رسم جوانمردی فرو نهد و از در عقده گشایی و کینه توزی درآید...
ای کاش علی دایی، پس از برخاستن و سر پاشدن دوباره، اندکی در اخلاق و برخوردش با همه تجدید نظر کند و بیاموزد آنچه را که باید بیاموزد!...؟
با تشکر از اهورا جهانیان
سال ها پیش، زمانی که احمدرضا عابدزاده سکته مغزی کرد و در بیمارستان ایرانمهر بستری شد، همه بزرگان جامعه فوتبال ایران به عیادتش رفتند الا علی دایی.
البته دایی آن روزها ظاهراً در ایران نبود و در بوندس لیگا توپ می زد. ولی اگر او از آلمان به ایران می آمد تا از محبوبترین فوتبالیست ایران عیادت کند، به پیر و جوان درس اخلاق و جوانمردی می داد. ولی علی دایی اگر چه همواره قهرمان موفقی بوده و هست اما هیچ گاه اسوه جوانمردی و مرام و معرفت نبوده!...
این گونه شد که او ماندن در آلمان را به آمدن به ایران ترجیح داد. پس از آن هم، وقتی که دایی بارها و بارها به ایران آمد تا برای تیم ملی بازی کند، هیچ گاه به دیدن عابدزاده مریض احوال نرفت. انگار نه انگار که عابدزاده سال ها در تیم ملی فوتبال ایران کاپیتان دایی بوده است!...؟
تقریباً یکسال پس از سکته مغزی عابدزاده، پدر علی دایی فوت کرد و عابدزاده ناخوش احوال، علیرغم حال جسمی نامساعدش و مشکل در صحبت کردنش، از تهران به اردبیل رفت و تابوت پدر دایی را بر شانه های توانمندش نهاد تا مرهمی بر درد و رنج دایی بگذارد!....
با این حال، بی اعتنایی نه چندان جوانمردانه دایی به عابدزاده بیمار همچنان ادامه یافت و تا آن جا پیش رفت که سرانجام عابدزاده یکبار به یکی از روزنامه های ورزشی، به گلایه گفت: دایی سراغی از من نمی گیرد...
در ایام نوروز امسال که علی دایی در بیمارستان بستری بود و عابدزاده به عیادتش رفت، بار دیگر فضیلت و جوانمردی عابدزاده در قیاس با دایی آشکار شد.
عابدزاده در حالی به عیادت دایی رفت که همه می دانند علی دایی با او در پرسپولیس چه کرد و چطور او را، که بهترین مربی دروازه بان های پرسپولیس بود، از این تیم بیرون انداخت!..
اما حتی این همه نیز باعث نشد که عابدزاده رسم جوانمردی فرو نهد و از در عقده گشایی و کینه توزی درآید...
ای کاش علی دایی، پس از برخاستن و سر پاشدن دوباره، اندکی در اخلاق و برخوردش با همه تجدید نظر کند و بیاموزد آنچه را که باید بیاموزد!...؟
با تشکر از اهورا جهانیان
منبع : هیس (فیسبوک)
۱۳۹۱-۰۱-۰۱
پیام نوروزی اوباما: دلیلی برای جدایی ایران و آمریکا وجود ندارد
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز سهشنبه در پیامی اختصاصی به
مناسبت نوروز و آغاز سال ۱۳۹۱ شمسی، ضمن تبریک به مردم ایران اعلام کرد که
اگر حکومت جمهوری اسلامی پای در راه انجام مسئولیتهایش بگذارد بار دیگر در
میان جامعه جهانی جای خواهد داشت.
آقای اوباما در عین اشاره به تنش میان دو کشور ایران و آمریکا که در سال گذشته افزایش یافت به دستاوردهای ایرانیان آمریکا و جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی برای «جدایی نادر از سیمین» اشاره کرد و گفت که «دلیلی برای جدایی ایران و آمریکا وجود ندارد».
باراک اوباما که از طرف خود و همسرش، میشل، نوروز را به مردم ایران تبریک گفت در سخنان خود همچنین به «پردهای الکترونیکی» اشاره کرد که «به خاطر اقدامات حکومت ایران» دور کشور کشیده شده و مردم ایران را از برقراری ارتباط با دیگر نقاط جهان محروم کرده است.
گرچه سانسور مطبوعات و اینترنت در سی و اندی سال گذشته همواره در ایران وجود داشته، این روند در سه سال گذشته پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ سرعتی روزافزون یافته و از مطبوعات تا اینترنت تا رسانههای فارسیزبان خارج از ایران را دربر گرفته است.
رئیس جمهور ایالات متحده در پیام سالانه خود به مردم و حکومت ایران همچنین وعده داد که دولتش راه را برای استفاده بهتر و آسانتر مردم ایران از اینترنت هموارتر کند.
او در عین اشاره به تحریمهای گسترده علیه تهران، از «دستورالعملهای تازه» دولت آمریکا برای کمپانیهای آمریکایی خبر داد که قرار است راه را برای ارائه خدمات آنها به داخل ایران هموار و آسان کند تا «مردم ایران بتوانند با دشواری کمتر از اینترنت استفاده کنند».
او در این زمینه گفت: «مردم ایران همچون دیگر انسانها حق دارند برای خود فکر کنند و سخن بگویند»، و به دولت ایران تذکر داد که وظیفه دارد به این حقوق مردم خود احترام بگذارد.
باراک اوباما در ادامه این گفتهاش این را نیز افزود که دولت ایران همچنین وظیفه دارد به مسئولیتهایش در قبال برنامه هستهای عمل کند، و تنها در این صورت است که به آغوش جامعه جهانی باز خواهد گشت.
آمریکا و متحدانش بهویژه اسرائیل این سوءظن را دارند که جمهوری اسلامی به دنبال تولید تسلیحات اتمی است و به همین دلیل اصرار دارند که ایران از غنیسازی اورانیوم دست کشیده و در مورد فعالیتهای هستهای خود شفافسازی کند.
مقامات ایران در مقابل ضمن آن که همواره گفتهاند به دنبال تسلیحات اتمی نیستند، همچنان بر غنیسازی اورانیوم پای میفشارند.
رئیس جمهور آمریکا همچنین به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد که «سرکوب آرا و عقاید باعث از میان رفتن آنها نمیشود».
آقای اوباما در عین اشاره به تنش میان دو کشور ایران و آمریکا که در سال گذشته افزایش یافت به دستاوردهای ایرانیان آمریکا و جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی برای «جدایی نادر از سیمین» اشاره کرد و گفت که «دلیلی برای جدایی ایران و آمریکا وجود ندارد».
باراک اوباما که از طرف خود و همسرش، میشل، نوروز را به مردم ایران تبریک گفت در سخنان خود همچنین به «پردهای الکترونیکی» اشاره کرد که «به خاطر اقدامات حکومت ایران» دور کشور کشیده شده و مردم ایران را از برقراری ارتباط با دیگر نقاط جهان محروم کرده است.
گرچه سانسور مطبوعات و اینترنت در سی و اندی سال گذشته همواره در ایران وجود داشته، این روند در سه سال گذشته پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ سرعتی روزافزون یافته و از مطبوعات تا اینترنت تا رسانههای فارسیزبان خارج از ایران را دربر گرفته است.
رئیس جمهور ایالات متحده در پیام سالانه خود به مردم و حکومت ایران همچنین وعده داد که دولتش راه را برای استفاده بهتر و آسانتر مردم ایران از اینترنت هموارتر کند.
او در عین اشاره به تحریمهای گسترده علیه تهران، از «دستورالعملهای تازه» دولت آمریکا برای کمپانیهای آمریکایی خبر داد که قرار است راه را برای ارائه خدمات آنها به داخل ایران هموار و آسان کند تا «مردم ایران بتوانند با دشواری کمتر از اینترنت استفاده کنند».
او در این زمینه گفت: «مردم ایران همچون دیگر انسانها حق دارند برای خود فکر کنند و سخن بگویند»، و به دولت ایران تذکر داد که وظیفه دارد به این حقوق مردم خود احترام بگذارد.
باراک اوباما در ادامه این گفتهاش این را نیز افزود که دولت ایران همچنین وظیفه دارد به مسئولیتهایش در قبال برنامه هستهای عمل کند، و تنها در این صورت است که به آغوش جامعه جهانی باز خواهد گشت.
آمریکا و متحدانش بهویژه اسرائیل این سوءظن را دارند که جمهوری اسلامی به دنبال تولید تسلیحات اتمی است و به همین دلیل اصرار دارند که ایران از غنیسازی اورانیوم دست کشیده و در مورد فعالیتهای هستهای خود شفافسازی کند.
مقامات ایران در مقابل ضمن آن که همواره گفتهاند به دنبال تسلیحات اتمی نیستند، همچنان بر غنیسازی اورانیوم پای میفشارند.
رئیس جمهور آمریکا همچنین به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد که «سرکوب آرا و عقاید باعث از میان رفتن آنها نمیشود».
منبع : رادیو فردا
۱۳۹۰-۱۱-۱۴
یک جوان عرب اهوازی زیر شکنجه کشته شد
ناصر آلبوناصر آلبوشوکه درفشان جوان 20 ساله عرب اهوازی پس از شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز جان سپرد. فعالان حقوق بشر از اهواز گزارش دادند که ناصر آلبوشوکه درفشان روز پنج شنبه 26 ژانویه 2012 در بازار نادری اهواز دستگیر شده بود. درفشان پس از انتقال به بازداشتگاه وزارت اطلاعات دراین شهر در روز دوشنبه 30 ژانویه 2012 زیر شکنجه جان سپرد. گزارشگران حقوق بشر از اهواز گزارش داده اند که خانواده ناصر آلبوشوکه درفشان فرزند نعیم پس از دریافت جنازه فرزنداشان آثار شکنجه را بر روی جسد او یافته اند. تیرگی گردن و آثار ضربات بر روی کمر و دنده ها و خفگی بر جنازه این جوان دیده شده است. خانواده درفشان در گفتگو با فعالان حقوق بشر می گویند که ناصر هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته است. تلاش های خانواده درفشان برای کشف علت دستگیری و سپس مرگ او زیر شکنجه به نتیجه ای نرسیده است. پیش از این نیز یک فعال حقوق بشر اهوازی به نام رضا مغامسی در بازداشتگاه اداره اطلاعات دزفول و در تاریخ 27.3.2011 نیز زیر شکنجه کشته شده بود.ناصر آلبوشوکه درفشان جوان 20 ساله عرب اهوازی پس از شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز جان سپرد. فعالان حقوق بشر از اهواز گزارش دادند که ناصر آلبوشوکه درفشان روز پنج شنبه 26 ژانویه 2012 در بازار نادری اهواز دستگیر شده بود. درفشان پس از انتقال به بازداشتگاه وزارت اطلاعات دراین شهر در روز دوشنبه 30 ژانویه 2012 زیر شکنجه جان سپرد. گزارشگران حقوق بشر از اهواز گزارش داده اند که خانواده ناصر آلبوشوکه درفشان فرزند نعیم پس از دریافت جنازه فرزنداشان آثار شکنجه را بر روی جسد او یافته اند. تیرگی گردن و آثار ضربات بر روی کمر و دنده ها و خفگی بر جنازه این جوان دیده شده است. خانواده درفشان در گفتگو با فعالان حقوق بشر می گویند که ناصر هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته است. تلاش های خانواده درفشان برای کشف علت دستگیری و سپس مرگ او زیر شکنجه به نتیجه ای نرسیده است. پیش از این نیز یک فعال حقوق بشر اهوازی به نام رضا مغامسی در بازداشتگاه اداره اطلاعات دزفول و در تاریخ 27.3.2011 نیز زیر شکنجه کشته شده بود..
منبع : ایران گلوبال
خامنهای: در قضیه هستهای عقبنشینی نمیکنیم؛ ما هم تهدیدهایی داریم که به وقت خود اعمال میشود
آیتالله علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی، در خطبههای نماز جمعه، ۱۴
بهمنماه، و در واکنش به شایعات حمله نظامی به ایران ضمن اشاره به این که
«ما هم تهدیدهایی داریم که به وقت خود اعمال خواهد شد»، بار دیگر تاکید کرد
که ایران در قضیه برنامه هستهای خود عقبنشینی نخواهد کرد.
رهبر جمهوری اسلامی همچنین ایالات متحده را رژیمی خواند که «در چشم مردم خودش ساقط شده» و دیگر «امیدی بهش نیست».
آقای خامنهای در سی و سومین سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷ با اشاره مستقیم به این تهدید آمریکا و اسرائیل که «همه گزینهها روی میز است» چنین اظهار نظر کرد که در صورت درگرفتن جنگ و حمله به ایران، «جنگ ده برابر به ضرر آمریکاست».
ایالات متحده و متحدانش بهویژه اسرائیل در بحث از پرونده هستهای ایران و سر باز زدن جمهوری اسلامی از غنیسازی اورانیوم بارها اعلام کردهاند که در مقابله با برنامه اتمی ایران «همه گزینهها روی میز است»، به این معنا که در نهایت حتی گزینه حمله نظامی هم از نظر دور نخواهد بود.
در مقابل جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده است که برنامه هستهایاش صلحآمیز است، اما با این همه تاکنون مشمول چهار دور تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل و لیستی بلندبالا از تحریمهای یکجانبه قرار گرفته است.
کار با گستردگی و فشار این تحریمها به آنجا کشیده است که حتی مقامات جمهوری اسلامی نیز اذعان میکنند که این تحریمها بر وضعیت اقتصادی کشور اثرگذار بوده است.
با این همه آیتالله خامنهای روز جمعه اعلام کرد که «تحریمها باعث میشود که از داخل رشد کنیم» و به دنبال این گفته تاکید کرد که «ایران در قضیه هستهای عقبنشینی نخواهد کرد».
او همچنین در موضوع برنامه هستهای جمهوری اسلامی در ادامه گفتههایش افزود که «ما هم تهدیدهایی داریم که به وقت خودش اعمال خواهد شد».
رهبر جمهوری اسلامی همچنین ایالات متحده را رژیمی خواند که «در چشم مردم خودش ساقط شده» و دیگر «امیدی بهش نیست».
آقای خامنهای در سی و سومین سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷ با اشاره مستقیم به این تهدید آمریکا و اسرائیل که «همه گزینهها روی میز است» چنین اظهار نظر کرد که در صورت درگرفتن جنگ و حمله به ایران، «جنگ ده برابر به ضرر آمریکاست».
ایالات متحده و متحدانش بهویژه اسرائیل در بحث از پرونده هستهای ایران و سر باز زدن جمهوری اسلامی از غنیسازی اورانیوم بارها اعلام کردهاند که در مقابله با برنامه اتمی ایران «همه گزینهها روی میز است»، به این معنا که در نهایت حتی گزینه حمله نظامی هم از نظر دور نخواهد بود.
در مقابل جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده است که برنامه هستهایاش صلحآمیز است، اما با این همه تاکنون مشمول چهار دور تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل و لیستی بلندبالا از تحریمهای یکجانبه قرار گرفته است.
کار با گستردگی و فشار این تحریمها به آنجا کشیده است که حتی مقامات جمهوری اسلامی نیز اذعان میکنند که این تحریمها بر وضعیت اقتصادی کشور اثرگذار بوده است.
با این همه آیتالله خامنهای روز جمعه اعلام کرد که «تحریمها باعث میشود که از داخل رشد کنیم» و به دنبال این گفته تاکید کرد که «ایران در قضیه هستهای عقبنشینی نخواهد کرد».
او همچنین در موضوع برنامه هستهای جمهوری اسلامی در ادامه گفتههایش افزود که «ما هم تهدیدهایی داریم که به وقت خودش اعمال خواهد شد».
منبع : رادیوفردا
قطر و امارات ارائه تسهیلات مالی برای تجارت با ايران را «متوقف» کردند
گزارشها حاکی است که بانک مرکزی قطر و امارات متحده عربی از بانکهای این
دو کشور خواستهاند تا از گشایش اعتبار اسنادی (ال سی ) برای تجارت با
ایران خودداری کنند..
یک بانکدار فعال در امور تامین مالی تجاری در دوبی به خبرگزاری رویترز گفته است: «بانک مرکزی امارات متحده عربی از بانکها در دبی خواسته است تا گشایش اعتبار اسنادی برای تجارت با ایران را متوقف کنند. پیش از تحریمها، بانک مرکزی تجارت با ایران را مورد بررسی قرار میداد و میخواست از جزییات مبادلات بین دو کشور مطلع باشد.»
این بانکدار اضافه کرده است: «بانکها دیگر نمیتوانند این کار را انجام دهند.»
به گزارش رویترز، در حدود ۸ هزار تاجر ایران فعالیت میکنند که اغلب در حوزه صادرات دوباره کالا به ایران فعال هستند. این در حالی است که به بنابر گزارش گمرگ امارات متحده عربی در نیمه اول سال ۲۰۱۱ میزان تجارت بین دو کشور در حدود ۵ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار بوده است.
در همین زمینه، یکی از بانکداران مطرح در دوحه نیز به رویترز گفته است: بانک مرکزی قطر اخیرا از بانکهای این کشور خواسته است تا از ارائه تسهیلات مالی برای تجارت با ایران خودداری کنند.
طی دهه های اخیر روابط تجاری ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس گسترش یافته است.
در همین زمینه یک بانکدار در دوبی به رویترز گفته است: «پیشتر این طوری بود که غلات از آمریکای جنوبی به ویژه آرژانتین، امریکا، اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه به دبی میآمد، آنگاه از دبی دوباره به ایران صادر میشد.»
این بانکدار اضافه کرده است: «این برای دبی تجارت خیلی خوبی بود، چرا که به عنوان یک مرکزی تجاری عمل میکرد.»
طی ماههای اخیر آمریکا شدیدترین تحریمها تاکنون را علیه ایران اعمال کرده است. آمریکا هرگونه ارتباط مالی با بانک مرکزی ایران را ممنوع کرده است و اتحادیه اروپا نیز خرید، واردات و انتقال نفت ایران را تحریم کرده است.
در همین زمینه اتحادیه اروپا در ماه ژانویه در راستای اعمال فشار بر ایران برای توقف فعالیتهای حساس هستهای این کشور، داراییهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی را مسدود کرد.
به گزارش رویترز، ایران برای تامین نیازهای دامداران درکشور به شدت به واردات غلات وابسته است. بانکها طی سه هفته اخیر با خودداری از به جریان انداختن بهای پرداختی خریداران ایرانی، باعث شدهاند ۱۰ کشتی غله نتوانند محموله خود را به ایران منتقل کنند.
در همین حال گزارشها حاکی است به ۵ کشتی از این کشتیها گفته شده که مقصد خود را تغییر داده و محمولههایشان را در مکان های دیگری تخلیه کنند
یک بانکدار فعال در امور تامین مالی تجاری در دوبی به خبرگزاری رویترز گفته است: «بانک مرکزی امارات متحده عربی از بانکها در دبی خواسته است تا گشایش اعتبار اسنادی برای تجارت با ایران را متوقف کنند. پیش از تحریمها، بانک مرکزی تجارت با ایران را مورد بررسی قرار میداد و میخواست از جزییات مبادلات بین دو کشور مطلع باشد.»
این بانکدار اضافه کرده است: «بانکها دیگر نمیتوانند این کار را انجام دهند.»
به گزارش رویترز، در حدود ۸ هزار تاجر ایران فعالیت میکنند که اغلب در حوزه صادرات دوباره کالا به ایران فعال هستند. این در حالی است که به بنابر گزارش گمرگ امارات متحده عربی در نیمه اول سال ۲۰۱۱ میزان تجارت بین دو کشور در حدود ۵ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار بوده است.
در همین زمینه، یکی از بانکداران مطرح در دوحه نیز به رویترز گفته است: بانک مرکزی قطر اخیرا از بانکهای این کشور خواسته است تا از ارائه تسهیلات مالی برای تجارت با ایران خودداری کنند.
طی دهه های اخیر روابط تجاری ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس گسترش یافته است.
در همین زمینه یک بانکدار در دوبی به رویترز گفته است: «پیشتر این طوری بود که غلات از آمریکای جنوبی به ویژه آرژانتین، امریکا، اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه به دبی میآمد، آنگاه از دبی دوباره به ایران صادر میشد.»
این بانکدار اضافه کرده است: «این برای دبی تجارت خیلی خوبی بود، چرا که به عنوان یک مرکزی تجاری عمل میکرد.»
طی ماههای اخیر آمریکا شدیدترین تحریمها تاکنون را علیه ایران اعمال کرده است. آمریکا هرگونه ارتباط مالی با بانک مرکزی ایران را ممنوع کرده است و اتحادیه اروپا نیز خرید، واردات و انتقال نفت ایران را تحریم کرده است.
در همین زمینه اتحادیه اروپا در ماه ژانویه در راستای اعمال فشار بر ایران برای توقف فعالیتهای حساس هستهای این کشور، داراییهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی را مسدود کرد.
به گزارش رویترز، ایران برای تامین نیازهای دامداران درکشور به شدت به واردات غلات وابسته است. بانکها طی سه هفته اخیر با خودداری از به جریان انداختن بهای پرداختی خریداران ایرانی، باعث شدهاند ۱۰ کشتی غله نتوانند محموله خود را به ایران منتقل کنند.
در همین حال گزارشها حاکی است به ۵ کشتی از این کشتیها گفته شده که مقصد خود را تغییر داده و محمولههایشان را در مکان های دیگری تخلیه کنند
منبع : رادیو فردا
اشتراک در:
پستها (Atom)



