۱۳۹۰-۱۱-۱۴

یک جوان عرب اهوازی زیر شکنجه کشته شد

ناصر آلبوناصر آلبوشوکه درفشان جوان 20 ساله عرب اهوازی پس از شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز جان سپرد. فعالان حقوق بشر از اهواز گزارش دادند که ناصر آلبوشوکه درفشان روز پنج شنبه 26 ژانویه 2012 در بازار نادری اهواز دستگیر شده بود. درفشان پس از انتقال به بازداشتگاه وزارت اطلاعات دراین شهر در روز دوشنبه 30 ژانویه 2012 زیر شکنجه جان سپرد.  گزارشگران حقوق بشر از اهواز گزارش داده اند که خانواده ناصر آلبوشوکه درفشان فرزند نعیم پس از دریافت جنازه فرزنداشان آثار شکنجه را بر روی جسد او یافته اند. تیرگی گردن و آثار ضربات بر روی کمر و دنده ها و خفگی بر جنازه این جوان دیده شده است. خانواده درفشان در گفتگو با فعالان حقوق بشر می گویند که ناصر هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته است. تلاش های خانواده درفشان برای کشف علت دستگیری و سپس مرگ او زیر شکنجه به نتیجه ای نرسیده است. پیش از این نیز یک فعال حقوق بشر اهوازی به نام رضا مغامسی در بازداشتگاه اداره اطلاعات دزفول و در تاریخ 27.3.2011 نیز زیر شکنجه کشته شده بود.ناصر آلبوشوکه درفشان جوان 20 ساله عرب اهوازی پس از شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز جان سپرد. فعالان حقوق بشر از اهواز گزارش دادند که ناصر آلبوشوکه درفشان روز پنج شنبه 26 ژانویه 2012 در بازار نادری اهواز دستگیر شده بود. درفشان پس از انتقال به بازداشتگاه وزارت اطلاعات دراین شهر در روز دوشنبه 30 ژانویه 2012 زیر شکنجه جان سپرد.  گزارشگران حقوق بشر از اهواز گزارش داده اند که خانواده ناصر آلبوشوکه درفشان فرزند نعیم پس از دریافت جنازه فرزنداشان آثار شکنجه را بر روی جسد او یافته اند. تیرگی گردن و آثار ضربات بر روی کمر و دنده ها و خفگی بر جنازه این جوان دیده شده است. خانواده درفشان در گفتگو با فعالان حقوق بشر می گویند که ناصر هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته است. تلاش های خانواده درفشان برای کشف علت دستگیری و سپس مرگ او زیر شکنجه به نتیجه ای نرسیده است. پیش از این نیز یک فعال حقوق بشر اهوازی به نام رضا مغامسی در بازداشتگاه اداره اطلاعات دزفول و در تاریخ 27.3.2011 نیز زیر شکنجه کشته شده بود..


خامنه‌ای: در قضیه هسته‌ای عقب‌نشینی نمی‌کنیم؛ ما هم تهدیدهایی داریم که به وقت خود اعمال می‌شود

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در خطبه‌های نماز جمعه، ۱۴ بهمن‌ماه، و در واکنش به شایعات حمله نظامی به ایران ضمن اشاره به این که «ما هم تهدیدهایی داریم که به وقت خود اعمال خواهد شد»، بار دیگر تاکید کرد که ایران در قضیه برنامه هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین ایالات متحده را رژیمی خواند که «در چشم مردم خودش ساقط شده» و دیگر «امیدی بهش نیست».

آقای خامنه‌ای در سی و سومین سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷ با اشاره مستقیم به این تهدید آمریکا و اسرائیل که «همه گزینه‌ها روی میز است» چنین اظهار نظر کرد که در صورت درگرفتن جنگ و حمله به ایران، «جنگ ده برابر به ضرر آمریکاست».

ایالات متحده و متحدانش به‌ویژه اسرائیل در بحث از پرونده هسته‌ای ایران و سر باز زدن جمهوری اسلامی از غنی‌سازی اورانیوم بارها اعلام کرده‌اند که در مقابله با برنامه اتمی ایران «همه گزینه‌ها روی میز است»، به این معنا که در نهایت حتی گزینه حمله نظامی هم از نظر دور نخواهد بود.

در مقابل جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است، اما با این همه تاکنون مشمول چهار دور تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل و لیستی بلندبالا از تحریم‌های یک‌جانبه قرار گرفته است.

کار با گستردگی و فشار این تحریم‌ها به آنجا کشیده است که حتی مقامات جمهوری اسلامی نیز اذعان می‌کنند که این تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی کشور اثرگذار بوده است.

با این همه آیت‌الله خامنه‌ای روز جمعه اعلام کرد که «تحریم‌ها باعث می‌شود که از داخل رشد کنیم» و به دنبال این گفته تاکید کرد که «ایران در قضیه هسته‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد».

او همچنین در موضوع برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در ادامه گفته‌هایش افزود که «ما هم تهدیدهایی داریم که به وقت خودش اعمال خواهد شد».


قطر و امارات ارائه تسهیلات مالی برای تجارت با ايران را «متوقف» کردند

گزارش‌ها حاکی است که بانک مرکزی قطر و امارات متحده عربی از بانک‌های این دو کشور خواسته‌اند تا از گشایش اعتبار اسنادی (ال سی ) برای تجارت با ایران خودداری کنند..

یک بانکدار فعال در امور تامین مالی تجاری در دوبی به خبرگزاری رویترز گفته است: «بانک مرکزی امارات متحده عربی از بانک‌ها در دبی خواسته است تا گشایش اعتبار اسنادی برای تجارت با ایران را متوقف کنند. پیش از تحریم‌ها، بانک مرکزی تجارت با ایران را مورد بررسی قرار می‌داد و می‌خواست از جزییات مبادلات بین دو کشور مطلع باشد.»

این بانکدار اضافه کرده است: «بانک‌ها دیگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند.»

به گزارش رویترز، در حدود ۸ هزار تاجر ایران فعالیت می‌کنند که اغلب در حوزه صادرات دوباره کالا به ایران فعال هستند. این در حالی است که به بنابر گزارش گمرگ امارات متحده عربی در نیمه اول سال ۲۰۱۱ میزان تجارت بین دو کشور در حدود ۵ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار بوده است.

در همین زمینه، یکی از بانکداران مطرح در دوحه نیز به رویترز گفته است: بانک مرکزی قطر اخیرا از بانک‌های این کشور خواسته است تا از  ارائه تسهیلات مالی برای تجارت با ایران خودداری کنند.

طی دهه های اخیر روابط تجاری ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس گسترش یافته است.

در همین زمینه یک بانکدار در دوبی به رویترز گفته است: «پیشتر این طوری بود که غلات از آمریکای جنوبی به ویژه آرژانتین، امریکا، اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه به دبی می‌آمد، آنگاه از دبی دوباره به ایران صادر می‌شد.»

این بانکدار اضافه کرده است: «این برای دبی تجارت خیلی خوبی بود، چرا که به عنوان یک مرکزی تجاری عمل می‌کرد.»

طی ماههای اخیر آمریکا شدیدترین تحریم‌ها تاکنون را علیه ایران اعمال کرده است. آمریکا هرگونه ارتباط مالی با بانک مرکزی ایران را ممنوع کرده است و اتحادیه اروپا نیز خرید، واردات و انتقال نفت ایران را تحریم کرده است.

در همین زمینه اتحادیه اروپا در ماه ژانویه در راستای اعمال فشار بر ایران برای توقف فعالیت‌های حساس هسته‌ای این کشور، دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی را مسدود کرد.

به گزارش رویترز، ایران برای تامین نیاز‌های دامداران درکشور به شدت به واردات غلات وابسته است. بانک‌ها طی سه هفته اخیر با خودداری از به جریان انداختن بهای پرداختی خریداران ایرانی، باعث شده‌اند ۱۰ کشتی غله نتوانند محموله خود را به ایران منتقل کنند.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است به ۵ کشتی از این کشتی‌ها گفته شده که مقصد خود را تغییر داده و محموله‌هایشان را در مکان های دیگری تخلیه کنند
 منبع : رادیو فردا

تصویب تحریم های تازه علیه ایران در يک کميته سنای آمريکا

کميتۀ امور بانکی سنای آمريکا روزپنجشنبه در راستای اعمال  فشار بيشتر به دولت ايران طرحی را تصويب کرد که براساس  آن صنایع نفت وپتروشیمی جمهوری اسلامی مشمول تحریم خواهند شد.
.
در اين طرح، شرکت ملی نفت ايران و شرکت ملی نفتکش ايران تحریم شده اند.

شرکت  هايی که با ايران برای استخراج اورانيوم در کشورهای مختلف مشارکت دارند و همجنین آن دسته از شرکت هایی که به ایران تجهیزات و ابزار سرکوب مردم می فروشند تحریم خواهند شد.

اين نخستين بار است که مشارکت در امر استخراج اورانيوم و نيز فروش ابزارهای سرکوب مردم به جمهوری اسلامی شامل تحريم ها می شوند.

در پيشنهاد مشترک سناتور دمکرات تيم جانسون، از ايالت داکوتای جنوبی که رياست کميتۀ بانکی سنا را برعهده دارد، و ريچارد شلبی از سناتورهای ارشد حزب جمهوريخواه، تاکيد شده که تمام شرکت هايی که در بورس های آمريکا معامله می کنند، موظفند تا هرگونه رابطۀ بازرگانی و دادوستد با جمهوری اسلامی ايران را به مقام های آمريکايی گزارش کنند.

براساس اين طرح که برای تبديل شدن به قانون گام مهمی را برداشته، وزارت خزانه داری آمريکا موظف شده تا شرکت های وابسته به کمپانی های آمريکايی در نقاط مختلف جهان را که روابط غيرقانونی با سازمان ها و نهادهای وابسته به دولت ايران برقرار می کنند شناسايی و شرکت های مادر در خاک آمريکا را هم تحت تعقيب قانونی قرار دهد.

سناتورها تيم جانسون و ريچارد شلبی، طی بيانيه ای در توجيه تحريم های جديد گفته اند که بی توجهی دولت ايران به تعهدهای بين المللی و خودداری از شفاف سازی برنامه اتمی، ضروری می سازد که انزوای آن دولت بيشتر شود تا رهبران  این کشور به کنار گذاشتن فعاليت های غيرقانونی هسته ای و دست کشيدن از حمايت سازمان های تروريستی وادار شوند.

در اين بيانيه اضافه شده که مسلح شدن جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای، تهديد خطرناکی برای صلح منطقه و امنيت جهانی خواهد بود..

قانونگذاران آمريکايی براين باورند که تحريم هايی که در آخرين روز سال ميلادی گذشته، دهم دی ماه، با امضای رييس جمهور آمريکا قانونی شدند و صنعت نفت و بانک مرکزی ايران را هدف قرار دادند، تاثيرگذار بوده و با واردآوردن آسيب های مالی به دولت ايران، موجب کاهش شديد پول ملی شده، از اينرو اعمال فشار اقتصادی و مالی، عامل مهمی در تغيير احتمالی مسيری می تواند باشد که رهبران رژيم ايران تا کنون در پيش گرفته اند.

طرح تصويب شده در کميتۀ بانکی سنای آمريکا، پس از تصويب در صحن اين مجلس و در رابطه با طرح مشابهی که در مجلس نمايندگان در دست بررسی است، بايد به امضای رييس جمهور آمريکا برسد تا جنبۀ قانونی پيدا کند.

کشور های غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای است. ايران در مقابل با رد اين اتهام می گويد برنامه هسته ايش کاملا صلح آميز است.

اين در حالی است که آژانس بين المللی انرژی اتمی در آخرين گزارش خود در خصوص برنامه هسته ای ايران، نسبت به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده است.


 منبع :  رادیو فردا

۱۳۹۰-۱۱-۱۳

اسما، همسر بشار اسد، کیست؟

از آنهاست که سرش به باد برود، آخرین مد لباس و کیف و کفش و آرایش مدرن مویش فراموش نمی‌شود، حتی زمانی که همین روز‌ها با همسر به‌غایت گرفتار خود در میدانی در پایتخت در «تظاهرات خودجوش حامیان» شوهرش شرکت کرد و در چنبره‌ای بزرگ از محافظان ناپیدا ایستاده بود، یادش نرفته بود که آخرین کلاه و لباس‌های راحت آلامد ورزشی داشته باشد و مانند مانکن‌ها برای دوربین‌ها ژست بگیرد.

زنی که زندگی‌اش سراسر نمایش است و خودش هنرپیشه‌ای تمام‌عیار که به عنوان زنی ساده و حرف‌گوش‌کن، اما مدرن و غربی، در یازده ماه اخیر در پرده جدیدی از نمایش زندگی خود و شوهرش به خوبی ایفای نقش کرده است، تو گویی که زندگی‌شان و زندگی مردم و کشورشان دستخوش هیچ تغییری نشده است.

این زن بزرگ‌شده اروپا اکنون در برابر دوربین‌ها، در کنار شوهر «وفادار» و «خانواده‌دوست» خود می‌نشیند و با فرزندان خردسالش بازی می‌کند یا در کنار همسر «سخت‌کوش» حتی در روزهایی در برخی از نقاط مرفه پایتخت، در جایی که تنها شماری از عکاسان دست‌چین شده وفادار به دستگاه‌های امنیتی حضور دارند، دوچرخه‌سواری می‌کند تا نشان دهد که «همه چیز آرام است» و البته «شما شهروندان گرامی نیز باید آرام باشید و در سایه حکومت من و شوهرم، موظف هستید که احساس خوشبختی کنید، پس چه مرگ‌تان است و چرا شلوغش کرده‌اید؟»

از اسما اسد می‌گوییم، دختری که‌ زاده یک خانواده از بزرگان مرفه سوریه بود و همراه با والدین بانفوذ خود سراسر زندگی را در رفاه و تنعمی چشمگیر در بهترین و مجلل‌ترین نقاط اروپا زندگی کرد و در دانشگاه‌های بر‌تر انگلیس مانند کینگز کالج رشته کامپیو‌تر و نیز سرمایه‌گذاری بانکی با تخصص سرمایه گذاری در دارو و بیوتکنولوژیک و بانکداری بین‌المللی را تحصیل کرد و سریع نیز شغل‌های عالی در نمایندگی بانک‌ها و مؤسسات مالی سوریه در اروپا و جهان را به دست آورد، دختری که تازه بیست و خرده‌ای سال داشت، اما نماینده بانک سرمایه‌گذاری «دویچه‌بانک» در لندن هم بود و به کمپانی «جی‌پی‌مورگان و شرکا» هم پیوسته بود.

پدر اسما، دکتر الاخرس در کنار همه دارایی و نفوذش، پزشک متخصص قلب هم بود و مادر اسما، از کارمندان ارشد سفارت سوریه در لندن.

اسما الاخرس و بشار اسد همدیگر را در لندن می‌شناختند و با هم رابطه داشتند؛ دکتر الاخرس به بشار کمک کرده بود که در رشته چشم‌پزشکی در بریتانیا قبول شود. بشار نمی‌خواست حاکم شود. در سوریه می‌گفتند که این یکی بچه «لنگ‌دراز» در خاندان اسد اصلاً جَنَم آن را ندارد که بخواهد در حکومت نقشی داشته باشد.

بشار به لندن رفته بود که چشم‌پزشک شود. تحصیلات بشار در حال تمام شدن بود که برادر بزرگش، باصل، به تیرناغافل سرنوشت گرفتار آمد (و به گفته همه نیروهای اپوزیسیون به دست عموهایش، ماهر و رفعت، که هم رقیب یکدیگر و هم رقیبی برای حافظ الاسد بودند در تصادف مشکوکی کشته شد) و بشار به دمشق فراخوانده شد تا ناخواسته برای جانشینی حافظ اسد، پدرش که سه دهه با مشت پولادین و کارنامه‌ای خون‌بار سوریه را اداره کرده بود، آماده شود.

زمانی که بشار رهبر شد، مجرد بود، اما بلافاصله به لندن رفت و دست اسما را گرفت و با خود به دمشق آورد. اسما در زمان عروسی در سال ۲۰۰۰ تنها ۲۵ سال داشت و اکنون در حالی ۳۷ ساله است که ممکن است بهار بعدی عمرش به خزان زندگی شخصی او مبدل گردد.


اسما و بشار در این ۱۱ سال و دو ماه زندگی مشترک صاحب سه فرزند شده‌اند که بزرگ‌ترین‌شان نام پدربزرگ خود را گرفته است: حافظ الاسد
از‌‌ همان آغاز ازدواج، حرف و حدیث‌های زیادی در مورد روابط اسما با مادر شوهرش، انیس الاسد، بر سر زبان مردم سوریه بوده است.

اسمای اروپایی که حتی عربی سخن گفتن در انظار چندان برایش راحت نیست، با مبدل شدن به بانوی اول سوریه احساس کرد که شاهزاده‌ای بوده است که اکنون ملکه سرزمین باستانی شام شده است.

اسما علی‌رغم فقر اکثر مردم سوریه، هرگز زندگی تجملی خود را حتی برای لحظه‌ای‌‌ رها نکرد و حتی زمانی که نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، می‌خواست با بشار اسد آشتی کند و او و همسرش را برای نخستین بار به کاخ الیزه دعوت کرد، همگان متوجه شدند که گرانبها‌ترین و مجلل‌ترین و آلامد‌ترین لباس‌ها، کیف‌ها، کفش‌ها و موی مد را در آن سفر، اسما اسد دارد، نه زنان فرانسوی و خارجی که به ضیافت‌های همراه این سفر دعوت شده بودند.

در‌‌ همان سفر، عکاسان عکس‌هایی از کفش‌های پاشنه‌بلند اسما اسد را در حالی که مانند یک بندباز متبحر روی سنگ‌فرش‌ها راه می‌رود، منتشر کردند و همگان دیدند که سخن از یک همسر رئیس جمهوری ساده نیست، بلکه این زن جوان از آن «ملکه»‌هایی است که احساس می‌کند که به این جایگاه رسیده است تا از همه عالم و آدم سر‌تر باشد؛ کفش‌های پاشنه‌بلند او همه جا ورد زبان شد، اما غربی‌ها گفتند این شاید نشانه‌ای باشد که اسد‌ها دیگر مانند آن اسد پیر سوری (حافظ اسد) این کشور مهم خاورمیانه‌ای را اداره نکند؛ این کفش‌ها نمادی شد برای غربی شدن سوریه؛ اما مردم سوریه این تعبیرهای روزنامه‌نگاران «ساده‌لوح» غربی را می‌شنیدند و لعنت می‌فرستادند.

حالا هم که بزرگ‌ترین بحران سیاسی و امنیتی حکومت چهل و چند ساله خاندان علوی اسد در سوریه وارد یازدهمین ماه خود شده است، اسما اسد لحظه‌ای از آخرین مد در هر زمینه‌ای غافل نیست، به گونه‌ای که حتی نشریه مد مهم آمریکایی «وگ» مصاحبه‌ای را که سال گذشته تهیه کرده بود، زمانی منتشر کرد که بحران آغاز شده بود، مصاحبه‌ای که به دلیل اعتراضات فراوان چنان جنجالی شد که وگ در نهایت مجبور شد آن را از وب‌سایت خود حذف کند.

اسما اسد در چند ماه نخست این بحران از دیده‌‌ها پنهان بود و در صد‌ها صفحه فیس‌بوک شهروندان سوری مدام این پرسش بر سر زبان‌ها بود که همسر و فرزندان بشار اسد کجا هستند و وی که در سال‌های گذشته فعالانه در کنار بشار بود، چرا یکباره ناپدید شده است.

زمانی که چند صباحی پس از آغاز بحران سوریه، روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن خبر داد که اسما اسد و سه فرزندش با استفاده از تابعیت انگلیسی اسما به بریتانیا بازگشته و در یکی از مجلل‌ترین نقاط اطراف لندن در خانه‌ای مجلل زندگی می‌کنند، آتش خشم مخالفان و نیز شماری از مردم بریتانیا به‌ویژه از این که دولت لندن با این امر موافقت کرده است، بالا گرفت.

در همین چند هفته‌ای که اسما «ناپدید» شده بود، موج شایعات سوریه را در برگرفته بود که اسما به خاطر اصرار و لجاجت خود در برگشت به لندن، شهری که بیشتر سال‌های عمر خود را در رستوران‌ها، باشگاه‌ها و محله‌های اعیان‌نشین آن سپری کرده است، موجب شده است که بشار و نیز برادر بشار، ماهر که فرمانده نیروهای ویژه امنیتی است، از اسما خشمگین شوند.

بر اساس این شایعات، بشار و اسما با یکدیگر قهر کرده‌ بودند. «منابعی» به دیلی تلگراف گفته بودند که اسما نمی‌خواهد که بلای لیلا طرابلسی، زن زین‌العابدین بن علی، و سوزان مبارک، همسر حسنی مبارک، یا دو زن قذافی بر سرش بیاید و لذا از قوه قضاییه بریتانیا نیز خواسته است که به او به عنوان یک شهروند انگلیسی امکان دهد که قیمومیت سه فرزندش را بر عهده گیرد و آنها را از «کشوری بحران‌زده که ممکن است جان‌شان در خطر باشد» نجات دهد.

اما سرانجام اسما ناچار به ترک بریتانیا و بازگشت به سوریه شد و سپس حکومت سوریه مدعی شد که او هرگز به بریتانیا نرفته است. در همین حال سوریه در نشان دادن عکس‌های اسما در سوریه شتاب نکرد و چند ماهی دیگر هم طول کشید تا عکس‌های جدید «زوج اول» و «غمخوار ملت» در معرض دید قرار گرفت؛ در یکی از عکس‌ها، بشار روی زمین نشسته و با پسر کوچکش بازی می‌کند و اسما نیز، مانند مادری مهربان، حضور دارد.

دو سه هفته پیش زمانی که تظاهرات «خودجوش» در یکی از میدان‌های دمشق با ادعای بیان «حمایت مردمی» از اسد برگزار شد، «بدون اطلاع قبلی»، اسما اسد نیز در کنار فرزندانش به میدان آمد تا نشان داده شود که او گوشه عزلت نگزیده است و در حالی که در این حدود یک سال شعار‌های «الشعب یرید اسقاط النظام» و حتی «الشعب یرید اعدام الرئیس» ورد زبان بسیاری از مردم سوریه شده است، در آن تظاهرات «خودجوش» شعارهای «ملت ادامه حکومت بشار عزیز را می‌خواهد» ساعات پی‌درپی از بلندگوهایی که «دستان غیبی» آنها را بر فراز بام ساختمان‌های اطراف میدان نهاده بود، پخش می‌شد.

در‌‌ همان روز این تظاهرات «مردمی»، یکی از فعالان زن از میان مخالفان به سی‌ان‌ان گفت که «نمی‌دانم زنی که با چنین هیولایی ازدواج کرده چگونه می‌تواند او را اصلاح‌طلب بنامد؟»

در همان روز، سی‌ان‌ان با اندرو تابلر هم مصاحبه کرد، کسی که در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ در سوریه زندگی کرد و با اسما اسد نیز همکاری و ارتباط نزدیک و گسترده داشت. اندرو تابلر به سی‌ان‌ان گفت که «من تردید دارم که اسما فکر کند اصلاً نقش و نفوذی واقعی در حکومت شوهرش داشته باشد... اما خب به نظر می‌رسد که در کنار شوهرش مانده و حامی جنایات اوست... می‌دانید، اسما دو رو دارد: هم یک زن کاملاً مدرن است که براستی از زنان سایر رهبران عربی متفاوت است، اما از سوی دیگر، این هم یک حقیقت عریان است که اسما براستی عاشق تجمل و ناز و نعمت است. اصلاً او می‌خواست شاهزاده باشد».

گروهی از فعالان حقوق بشری نیز که سه ماه پیش با اسما دیدار کرده بودند، به روزنامه ایندی‌پندنت گفته‌اند که درباره رخداد‌ها و کشتار‌ها و قربانیان و عملیات خشونت‌بار نیروهای امنیتی حکومت شوهرش با او حرف زدیم؛ این که چگونه حتی زخمی‌ها را در بیمارستان‌ها شکنجه می‌کنند یا نمی‌گذارند که مجروحین بسیاری به بیمارستان‌ها رسانده شوند و آنها را می‌دزدند و به شکنجه‌گاه‌ها می‌برند؛ «اما صورت اسما مانند یخ منجمد بود و هیچ عکس‌العملی نشان نداد؛ عصبانیت ما به خاطر این است که این خانم می‌داند که چه جنایاتی در جریان است و کاملاً بعید است که بی‌خبر باشد. او شیطان است.»

خانم بهیه ماردینی، یکی از فعالان حقوق زنان از مخالفان اسد، می‌گوید که باید همه اموال و دارایی‌های زنان جنایتکاران نیز مصادره شود؛ مسخره است که تنها جنایتکاران با چنین تحریم‌هایی روبه‌رو هستند؛ زنان آنان نیز باید شامل این مجازات شوند.

اما اسما اسد به تازگی صفحه فیس‌بوک خود را پس از مدت‌ها سکوت «به‌روز» کرده است و از برخی از فعالیت‌های خود مانند سر زدن به مردم در شهر حلب خبر داده و عکس‌هایی را نیز در آنجا گذاشته است؛ اما مخالفان نیز در فیس‌بوک نوشتند: تو را به خدا این نمایش را بس کن، اگر راست می‌گویی سری هم به بیمارستان‌ها و خانه‌های قربانیان در حماة و حمص بزن.

در شرایطی که مردم سوریه می‌گویند که شمار قربانیان رخدادهای اخیر بسیار فرا‌تر از ۵۴۰۰ نفری است که سازمان ملل تأیید کرده است، اپوزیسیون سوریه هم اکنون اسما اسد را مورد انتقادهای شدیدتری قرار می‌دهد؛ آنها سخنان سال‌های قبل اسما را در حالی که از «جنایات اسرائیل» علیه «ملت مظلوم فلسطین» سخن می‌گفت و از شهری به شهر دیگر می‌رفت و احساسات عربی را علیه اسرائیل تحریک می‌کرد، در اینترنت پخش می‌کنند.

در آن سخنرانی‌ها، اسما الاسد مرتب می‌گفت: «می‌دانید که من بانکدار تحصیل‌کرده غرب هستم؛ برای من عدد و رقم بسیار مهم است؛ در حالی که هزاران نفر در خاورمیانه در همین چند ماه کشته شده‌اند، ما در سوریه با آمار رفاه و رشد اقتصادی روبه‌رو هستیم و کشورمان جزیره آرامش است و مملو از جهانگرد و زائر».

این حرف‌های سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ از زبان اسما اسد و مصاحبه‌ای که در ژانویه ۲۰۰۹ اسما با لهجه غلیظ انگلیسی و شسته‌رفته‌اش با سی‌ان‌ان داشت و در آن می‌گفت: «امان از جنایت‌های اسرائیل... این کار‌ها وحشیانه است... جهان باید به این وضعیت پایان دهد»، اکنون یادآوری تلخی برای اوست و اپوزیسیون مرتب آن را در وب‌سایت‌های خود می‌گذارد و به او حمله لفظی می‌کند.

در همین حال مخالفان حکومت اسد در فیس‌بوک قسم می‌خورند که بلایی بر سر اسما الاسد بیاورند که حسرت فرار بی‌دردسر لیلا طرابلسی به عربستان به دلش بماند


منبع: رادیو فردا..

آلمان خواستار استفاده چین از نفوذ خود برای فشار بر ایران شد

صدراعظم آلمان روز پنجشنبه و در آغاز دیدار سه روزه خود از چین، از پکن خواست تا با استفاده از نفوذ خود بر ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی را متقاعد کند تا از پیشبرد برنامه اتمی خود دست بکشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل که گفته می‌شود از جمله برای تنگ‌تر کردن حلقه‌ تحریم‌ها علیه ایران به چین سفر کرده است، روز دوشنبه گفت در دیدار با رییس جمهوری و نخست وزیر چین، در خصوص تحریم های ایران «مذاکرات طولانی مدتی» داشته است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا هفته پیش توافق کردند تا از اوایل تابستان، تمامی واردات نفت خود از ایران را متوقف کنند تا بدین ‌وسیله فشارها علیه جمهوری اسلامی برای توقف برنامه هسته‌ای‌اش را افزایش دهند.

خانم مرکل که در دانشکده علوم اجتماعی چین برای حاضران سخنرانی می‌کرد، گفت: «اگر سخن از تحریم‌های اتحادیه اروپا می‌کنیم، این مسئله نیز مطرح است که چگونه چین می‌تواند از نفوذ خود بر ایران به طرز بهتری استفاده کند و به ایران بقبولاند که جهان نباید یک قدرت دیگر مجهز به سلاح هسته‌ای داشته باشد.»

صدر اعظم آلمان در ادامه ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت سازمان ملل بتواند به اتفاق قطعنامه‌ای در این خصوص صادر کند.

پیشتر یکی از منابع دولتی آلمان خبر داده بود که خانم مرکل قصد دارد در این سفر چین را به کاهش واردات نفت از ایران ترغیب کند؛ امری که به گزارش رویترز احتمالا مورد توجه مقام‌های پکن قرار نمی گیرد.

چین که بزرگ‌ترین مشتری نفت صادراتی ایران است هم‌چنان به خرید نفت از جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.

این کشور که از شرکای اصلی تجاری جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، معتقد است که تحریم‌ها برای حل مناقشه‌هسته‌ای ایران کارساز نیست و این مسئله باید از طریق «گفت‌و‌گو و رایزنی» حل شود.

یانگ جیه‌چی، وزیر امور خارجه چین، روز ۲۶ ژانویه تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر توقف واردات نفت از ایران را «غیر سازنده» خواند.

ون جیابائو، نخست وزیر چین نیز به تازگی تجارت نفتی کشورش با ایران را قانونی خواند، اما در عین حال ضمن حمایت از قطعنامه شورای امنیت علیه ایران گفت: «چین به صراحت با توسعه و دستیابی ایران به سلاح اتمی مخالفت می‌کند و خواهان آن است که منطقه خاورمیانه از سلاح اتمی عاری باشد.»

با وجود اصرار چین بر تداوم مراودات نفتی با ایران، این کشور برای ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری، میزان خرید نفت از ایران را کاهش داده‌ است که به گفته مقام‌های چینی این اقدام به دلیل «عدم توافق طرفین» بر سر مفاد قرارداد صورت گرفته‌ است.

در همین حال با افزایش فشارهای ایالات متحده بر چین برای توقف خرید نفت از ایران، نخست‌وزیر چین اوایل ماه جاری سفری به عربستان، امارات و قطر انجام داد و چند قرارداد مربوط به بخش انرژی با این کشورها امضا کرد.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌‌ای ایران دارای ابعاد نظامی‌ است و در تلاش است با اعمال تحریم‌‌های شدید علیه جمهوری اسلامی، از پیشروی این برنامه جلوگیری کند.

ایران اما همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های اتمی خود تأکید کرده و تصریح کرده است که فعالیت‌های خود را در این زمینه متوقف نخواهد کرد


منبع:   رادیو فردا.

«موافقت ايران با دريافت ۴۵ درصد پول نفت صادراتی به هند به روپيه»

يک روزنامه هندی در شماره پنجشنبه خود خبر داد که ايران توافق کرده است تا ۴۵ درصد از پول فروش نفت خود به هند را به روپيه دريافت کند. ايران سالانه ۱۲ ميليارد دلار نفت به هند صادر می کند.

روزنامه «ايندين اکسپرس» در گزارشی تصريح کرده است که روپيه پرداخت شده به ايران در يک بانک هندی نگهداری خواهد شد تا از تحريم های ايالات متحده و اتحاديه اروپا مصون بماند.

بر اساس اين گزارش، دو کشور ايران و هند توافق کرده اند که روپيه پرداختی در بانک «يو سی او» که مقر اصلی آن در شهر کلکته است نگهداری شود تا برای تسويه حساب بخشی از فروش نفت ايران به هند مورد استفاده قرار گيرد.

ايران سالانه ۱۲ ميليارد و ۶۸۰ ميليون دلار نفت به هند صادر می کند که در حال حاضر ۲۰ درصد از پول آن از سوی طرف هندی به روپيه پرداخت می شود.

هند برای پرداخت های خود به ايران از يک بانک دولتی ترکيه استفاده می کند ولی در هفته های اخير نگرانی های زيادی از احتمال قطع اين مسير بانکی به دليل تحريم های ايالات متحده آمريکا منتشر شده است.

هند در فوريه سال ۲۰۱۱ تلاش کرد تا از طريق يک بانک ايرانی و با ارز يورو، بدهی های خود به ايران را بپردازد ولی آلمان تحت فشارهای آمريکا، بانک ايران- اروپا که محل انتقال اين پول بود را در فهرست تحريمی خود قرار داد. هند برای رفع اين مشکل ناچار شد تا به ترکيه روی آورد.

به نظر می رسد توافق اخير ميان تهران و دهلی نو برای پرداخت پول نفت به روپيه پس از سفر يک هيات اقتصادی هند به ايران در روز ۱۶ ژانويه گرفته شده باشد.

ماه گذشته روزنامه «تايمز آو اينديا» خبر داده بود که اين هيات قرار است پيشنهادهايی ارائه کند مبنی بر اينکه شرکت ملی نفت ايران حسابی را در بانک های هندی به روپيه باز کند تا از پول واريزی در آن بتواند کالاهای غير استراتژيک مانند تجهيزات خطوط راه آهن خريداری کند.

بر اساس طرح پيشنهادی هند، ايران نمی تواند از اين پول برای سرمايه گذاری در اين کشور، خريد سهام يا خريد شرکت های هندی استفاده کند.

روزنامه ياد شده افزوده بود: فهرست کارهايی که ايران می تواند با اين پول انجام دهد يا نمی تواند، در دست تهيه است.

انتشار اين خبر با واکنش هايی در ايران روبرو شد و ازجمله عماد حسينی، سخنگوی کميسيون انرژی مجلس شورای اسلامی به روزنامه «شرق» گفت که در صورت پرداخت بدهی های نفتی هند به ايران با روپيه، ۲۰ درصد از ذخاير دلاری فعلی کشور کاسته خواهد شد که اين مساله بازار ارز کشور و کل سيستم بانکی را با چالش مواجه می کند.

آقای حسينی افزوده بود: «بيشتر درآمد ارزی کشور از صادرات نفت تامين می شود. قطعا اگر قرار باشد به جای پول نفت، کالا به کشور بيايد اقتصاد را به چالش خواهد کشيد.»

وزير دارايی هند در هفته جاری اعلام کرد که کشورش به رغم تحريم های آمريکا و اروپا خريد نفت خام از ايران را ادامه می دهد. هند ۱۲ درصد از نفت وارداتی خود را از ايران تامين می کند.

ايران در حال حاضر روزانه ۳۷۰ هزار بشکه نفت به هند صادر می کند و پس از عربستان سعودی دومين صادر کننده نفت به این کشور به شمار می‌ رود


منبع :  رادیو فردا.

۲۸۶ فعال سياسی و مدنی خواستار تحريم انتخابات مجلس نهم شدند

286فعال سياسی و مدنی با انتشار بيانيه ای از مردم ايران درخواست کردند تا با «نه گفتن به صندوق های تزئينی رای» انتخابات «نمايشی» مجلس نهم در روز ۱۲ اسفندماه را تحريم کنند.

در بيانيه اين افراد تصريح شده است که «انتخابات فرمايشی نهم در شرايطی برگزار می شود که حکومت بی پرواتر از گذشته حق نامزدی افراد، تشکل منتقدان و آزادی بيان را زير پا گذاشته و بسياری از نامزدهای بالقوه يک انتخابات رقابتی را محبوس و حذف کرده است.»

فعالان سياسی و مدنی ياد شده از انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان «يکی از راهکارهای تقسيم قدرت ميان جناح های گوناگون جمهوری اسلامی» ياد کرده و گفته اند که «نمايندگان منصوب ولايت و وابسته به حکومت هيچ وظيفه ای برای خود در راستای استيفای حقوق ملت قائل نيستند.»

در اين بيانيه آمده است: «امروز ديگر نه دولت به قوانين مصوب مجلس وقعی می نهد و نه ولی فقيه بازخواست از دولت را ميسر می سازد. تقريبا تمامی سياست های حکومت در کشاکش بين نهادهای ديگری از جمله بيت رهبری، دولت و شورای امنيت و با دخالت نيروهای امنيتی، به خصوص عده ای از سرداران سپاه تعيين می شود.»

انتخابات مجلس نهم قرار است کمتر از يک ماه ديگر، روز دوازدهم اسفندماه، برگزار شود و بر اساس گزارش ها پنج هزار و ۲۰۰ نفر برای شرکت در آن ثبت نام کردند. با اين حال سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده است که یک پنجم اين افراد رد صلاحيت شده اند.

۲۸۶ فعال سياسی و مدنی با اشاره به رد صلاحيت ها در انتخابات نوشته اند: «در دوره های اخير، تيغ رد صلاحيت های دولتی و نظارت استصوابی ديگر جايی برای رقابت های درون نظام هم باقی نگذاشته و اين بار برخوردهای حذفی حتی نيروهای درون حکومت را نيز در بر گرفته است.»

اين بيانيه درباره «تهديدهای» مقامات ايرانی به برخورد با تحريم کنندگان انتخابات گفته اند: «حکومت در اين انتخابات برخلاف ادوار قبل با گسترش دامنه بازداشت ها، تهديدها و ممانعت از گردش آزاد اطلاعات، فضای پليسی و بسته را تشديد کرده است. همچنين برای نخستين بار قوه قضاييه به صورت علنی دعوت به تحريم و عدم شرکت در انتخابات را عملی مجرمانه و در خور مجازات به شمار آورده است.»

اشاره اين فعالان سياسی و مدنی به اظهارات عبدالصمد خرم آبادی، مشاور قضايی دادستان کل کشور، است که دی ماه گذشته فهرستی ۲۵ بندی از «مصاديق محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی» را اعلام کرد.

وی «انتشار هر گونه محتوا با هدف ترغيب و تشويق مردم به تحريم و يا کاهش مشارکت در انتخابات» را از مصاديق مجرمانه اعلام کرد و گفت که این جرم، مجازاتی در پی دارد.

فعالان سياسی و مدنی در بيانيه خود با اشاره به اظهارات آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، که گفته بود انتخابات مجلس نهم «دشمن شکن و پرشور» خواهد بود گفته اند که اعلام پيشاپيش چنين مطلبی، «اين باور را ايجاد کرده که حکومت به تقلب و دستکاری در آمار مشارکت روی خواهد آورد و انتخابات را تنها به عنوان نمايش مشروعيت لازم دارد.»

اين افراد تاکيد کرده اند: «شرکت در چنين انتخاباتی معنايی جز تاييد سياست های حکومت و همدستی در تشکيل مجلسی دست نشانده نخواهد داشت. از اين روز از تمامی مردم ايران دعوت می کنيم تا با نه گفتن به صندوق های تزئينی رای، بار ديگر خواست خود را برای دستيابی به انتخاباتی آزاد، سالم و موثر در تحقق حاکميت واقعی ملت ابراز دارند.»

انتخابات مجلس نهم در حالی برگزار می شود که اصلاح طلبان و مخالفان دولت اعلام کرده اند که نامزدی معرفی نخواهند کرد و قصد شرکت در اين انتخابات را ندارند.

از سوی ديگر، اصولگرايان به دو گروه «جبهه پايداری» و «جبهه متحد اصولگرايان» تقسيم شده اند و گفته اند که فهرست های جداگانه ای ارائه خواهند کرد.

انتخابات مجلس نهم نخستين رای گيری پس از انتخابات دهم رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ است که اعتراض ها به نتيجه آن، با سرکوب گسترده نيروهای امنيتی و نظامی جمهوری اسلامی و کشته شدن حداقل هفتاد نفر روبرو شد


منبع: رادیو قردا.

نگرانی اتحاديه اروپا و عفو بين الملل درباره موج تازه بازداشت روزنامه نگاران در ايران

سازمان عفو بين الملل و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا با انتشار بيانيه  های جداگانه ای نسبت به موج تازه بازداشت روزنامه نگاران و وبلاگ نويسان در ايران ابراز نگرانی کرده اند. خانم اشتون همچنين خواستار لغو حکم اعدام «سه بلاگر» ايرانی شده است.

کاترين اشتون در بيانيه ای در روز سه شنبه تصريح کرده است:« من به شدت  در خصوص آزار و اذيت  فزاينده روزنامه نگاران و وبلاگ نويسان در ايران نگرانم . آزادی بيان يکی از حقوق اساسی در منشور جهانی حقوق بشر است که ايران آزادانه آن را امضا کرده که به اين حق احترام گذاشته و آن را رعايت کند.»

در ادامه بيانيه خانم اشتون آمده است:«  گزارش ها حاکی است که طی چند هفته های گذشته نيروهای امنيتی ايران شماری از روزنامه نگاران از جمله سهام بورقانی، پرستو دوکوهکی، سعيد مدنی، فرشاد قربان پور، احسان هوشمند، شهرام منوچهری، مرضيه رسولی، آرش صادقی و محمد سليمانی نيا را بازداشت کرده اند. من از مقام های جمهوری اسلامی می خواهم که اين روزنامه نگاران را آزاد کرده و حق ابراز بيان آزادانه آنها را تضمين کنند.»

کاترين اشتون در ادامه  گفته است:«من به همان اندازه در مورد ادامه دخالت و سانسور  (توسط دولت) در  اينترنت نگران هستم. ايران فراتر از فيلترينگ دسترسی و محتوا رفته است : سعيد ملک پور، احمدرضا هاشم پور و وحيد  اصغری، سه وبلاگ نويس و همچنين مهدی عليزاده فخرآباد، توسعه دهنده  وب اخيرا به اتهام "افساد فی الارض" و "محاربه"  (دشمنی با خدا) به اعدام محکوم شده اند.»

وی اضافه کرده است:«سازمان های جامعه مدنی نگرانی های جدی در خصوص  عادلانه بودن،  شفافيت و سرعت دادرسی دادگاه اين افراد مطرح کرده اند. اتحاديه اروپا دارای يک موضع جدی و اصولی در برابر مجازات اعدام است. من بارديگر در خواست خودم را برای بازبينی اين احکام تکرار می کنم: اجرای تمام احکام صادره را متوقف کنيد.»

خبرگزاری‌ های ايران روز يکشنبه به طور رسمی از تاييد حکم اعدام سعيد‌ ملک‌پور از سوی ديوان عالی کشور خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری نيمه رسمی فارس، پرونده سعيد ملک‌پور «پس از رفع نواقص، مجددا در ديوان عالی کشور رسيدگی» و حکم اعدام وی بار ديگر از سوی اين ديوان تاييد شده است.

قوه قضائيه سعيد ملک پور را به «راه‌اندازی سايت‌های پورنوگرافی» و  «افساد فی‌الارض» متهم کرده است

نگرانی عفو بین الملل از بازداشت های اخیر

در همين زمينه سازمان عفو بين الملل  نيز روز سه شنبه در بيانيه ای از موج تازه بازداشت روزنامه نگاران در آستانه انتخابات مجلس نهم و در راستای ايجاد محدوديت برای آزادی بيان ابراز نگرانی کرده است.

عفو بين الملل از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است تا کليه بازداشت شدگان طی چند هفته اخير را آزاد کند،  مگر کسانی که با اتهامات موجه کيفری در بازداشت هستند که آنها نيز می بايست براساس استاندارد های بين المللی محاکمه شوند.

 پیشتر نیز آمریکا بریتانیا، فرانسه و آمریکا موج تازه بازداشت  روز نامه نگاران را محکوم کرده بودند.


منبع : رادیو فردا

بزرگداشت سالگرد انقلاب ایران با «ماکت مقوايی» آيت الله خمينی

مراسم نخستين روز از بزرگداشت انقلاب  در ايران، موسوم به دهه فجر، روز چهارشنبه با انجام برنامه هایی در نقاط مختلف ايران برگزار شد. اين مراسم با باسازی صحنه ورود آيت الله روح الله خمينی به فرودگاه مهرآباد در دوازدهم بهمن ۱۳۵۷ به وسيله يک ماکت مقوايی از وی، آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، همزمان با آغاز سی وسومين سالگرد انقلاب در ايران و ورود آیت الله خمینی به ايران، لحظه ورود وی مقارن با ساعت ۹ و ۳۳ دقيقه و پياده شدن اش از هواپيمای بويينگ ۷۴۷ ايرفرانس، توسط نيروی هوايی ارتش جمهوری اسلامی در فرودگاه مهرآباد بازسازی شد.

گزارش ها حاکی است که در همين ساعت، حميدرضا حاجی بابايی، وزير آموزش و پرورش، در مراسم «گلبانگ انقلاب» در مدرسه «رفاه» تهران حضور يافت که در اين مراسم نيز ماکت آيت الله خمينی به چشم می خورد.در تصاوير منتشر شده در سوی خبرگزاری مهر از اين مراسم، حميدرضا حاجی بابايی همراه با گروهی از زنان و مردان در کنار ماکت آيت الله خمينی در مدرسه رفاه نشسته اند و کمی دورتر از آن نیز سجاده ای پهن شده است.

آيت الله خمينی در ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ پس از ورود به فرودگاه مهرآباد به بهشت زهرا تهران رفت و سپس درمدرسه رفاه تهران مستقر شد.

گزارش خبرگزاری های ايران حاکی است که مراسم ديگری نيز در بهشت زهرای تهران و همچنين مزار آيت الله خمينی برگزار شده است.

دولت جمهوری اسلامی هر سال از ۱۲ بهمن، همزمان با تاریخ ورود آيت الله خمينی به ايران، تا زمان سقوط حکومت محمدرضا پهلوی، آخرين شاه در ايران در ۲۲ بهمن را به عنوان «دهه فجر» جشن می گيرد.

اما امسال برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، بازسازی ورود آيت الله خمينی به ايران و همچنين حضور يک ماکت مقوايی ديگر در مدرسه رفاه باعث شد تا رسانه های بين المللی و شبکه های اجتماعی به عکس های منتشر شده از اين مراسم توجه ویژه ای کنند.وب سايت نشريه آمریکایی «آتلانتيک» و همچنين سایت روزنامه «لوموند» چاپ فرانسه با درج مطالبی به بحث پیرامون اين موضوع پرداخته اند.

در شبکه اجتماعی «فيس بوک» نيز تصاوير مربوط به مراسم فرودگاه مهرآباد و مدرسه رفاه به شکل چشم گيری منتشر شده و واکنش های زیادی را برانگیخته است.

۱۳۹۰-۱۱-۱۲

سفر هیات های ژاپنی و کره جنوبی به آمریکا برای مذاکره درباره اعمال تحریم های ایران

وزارت خارجه ژاپن اعلام کرد که هيات نمايندگی این کشور روز پنجشنبه با مقامات آمريکايی درباره جزئيات اجرای تحريم ها عليه جمهوری اسلامی ايران گفت و گو خواهد کرد.

يک مقام ژاپنی گفته است هيات نمايندگی کشورش درباره ماهيت روابط تجاری ژاپن و ايران با مقامات آمريکايی مذاکره می کند.

وی که نامش فاش نشده همچنين اعلام کرد که کشورش از آمريکا درخواست خواهد کرد بانک های ژاپنی را به خاطر رابطه با ايران مجازات نکند.

ژاپن سومين مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است و تقريبا تمامی نفت خود را از صادر کنندگان بزرگ نفت بويژه کشورهای حوزه خليج فارس وارد می کند. ايران حدود ۱۰ درصد از نفت مورد نياز ژاپن را تامين می کند.

گرچه مقامات ژاپنی اعلام کرده اند که به طور اصولی با تحريم نفت ايران موافقند ولی در عين حال تاکيد می کندد که برای جايگزين ساختن نفت ايران به فرصت بيشتری نياز دارند. اما پالايشگاه های بزرگ ژاپن مذاکرات با ديگر صادر کنندگان نفت را آغاز کرده اند تا بتوانند در چند ماه آينده خريد نفت از ايران را کاهش دهند.

ریيس مجمع مواد نفتی ژاپن اخيرا گفت که صنايع نفت این کشور ديگر نمی توانند خطر قطع واردات نفت از ايران را بپذيرند و در صدد کاهش حجم خريد نفت از جمهوری اسلامی هستند.

کره جنوبی نيز که يکی ديگر از مشتريان بزرگ نفت ايران است اعلام کرده که در هفته جاری گروهی از کارشناسان آن کشور برای گفت و گو درباره تحريم ها عليه ايرا ن به واشنگتن سفر می کنند. کره جنوبی حدود ده درصد از نفت مورد نياز خود را از ايران وارد می کند.

رهبران اين کشور در روز های گذشته تاکيد کرده اند که جايگزين کردن نفت ايران در کوتاه مدت برای آنها بسيار دشوار خواهد بود.

در عين حال ریيس جمهوری کره جنوبی در چند روز آينده  به عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی، سه کشور صادر کننده نفت در خليج فارس سفر می کند تا با رهبران اين کشورها درباره تامين نفت مورد نياز آن کشور گفت و گو کند.

کِرت کمپبل، يکی از ديپلمات های ارشد آمريکايی در سئول، پايتخت کره جنوبی، در گفت و گو با خبرنگاران از سفر هيات کره ای به واشنگتن استقبال کرده و گفته است: «ما می خواهيم با کشورهايی مانند ژاپن و کره جنوبی که ضربه پذيرتر  هستند همکاری نزديکی داشته باشيم.»

مقامات عربستان سعودی، بحرين، قطر و امارات متحده عربی گفته اند که آماده افزايش سطح توليد نفت هستند تا در صورت لزوم بتوانند خلاء ناشی از کاهش صادرات نفت ايران را جبران کنند.

اتحاديه اروپا و آمريکا بانک مرکزی جمهوری اسلامی و خريد نفت از ايران را تحريم کرده اند. تحريم بانک مرکزی سبب شده است تا خريداران نفت ايران با مشکلاتی جدی درپرداخت پول به ايران روبرو شوند.

هند بيش از هشت ميليارد دلار به ايران بدهکار است و چين پول خريد نفت را با يوان، واحد پولی این کشور و يا صادرات اجناس چينی به ايران می پردازد.

به گفته کارشناسان اقتصادی، اروپا تنها مشتری بزرگ ايران است که پول نفت را با ارزهای معتبر بين المللی مانند دلار و يور و می پردازد ولی با اجرای کامل تحريم ها در پنج ماه آينده ايران اين منبع مهم ارزی را هم از دست خواهد داد.

میت رامنی پیروز انتخابات جمهوری‌خواهان در ایالت فلوریدا شد

میت رامنی، یکی از دو نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه برای شرکت در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه توانست در ایالت فلوریدا اکثریت آرا انتخابات درون‌حزبی را از آن خود کند.

وی با شکست دادن نزدیک‌ترین رقیب جمهوری‌خواه خود، نیوت گینگریچ، در این ایالت هم‌اینک گام بزرگی در جهت معرفی شدن به عنوان رقیب اصلی باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر سال جاری برداشته‌است.

شمارش کامل آرا در فلوریدا حاکی است که میت رامنی ۴۶ درصد، گینگریچ، رییس پیشین مجلس نمایندگان ۳۲ درصد، ریک سنتورم، سناتور پیشین پنسیلوانیا ۱۳ درصد و ران پال، نماینده تگزاس در مجلس نمایندگان هفت درصد از آرا را به خود اختصاص دادند.

میت رامنی، فرماندار پیشین ماساچوست و مولتی‌میلیونر است؛ وی همانند دو نامزد دیگر حزب جمهوری‌خواه یعنی نیوت گرینگریچ و ریک سنتورم وعده داده‌است که در صورت پیروزی در انتخابات، ایران را از راه تشدید فشارها، وادار به عقب‌گرد اتمی خواهد کرد.

میت رامنی اسنادی منتشر کرده که نشان می‌دهد او در دو سال گذشته ۴۲ میلیون دلار درآمد داشته است و مشمول پرداخت بیش از شش میلیون دلار مالیات شده است.

وی سه‌شنبه شب پیروزی خود را در مرکز همایش‌های شهر تَمپا جشن گرفت و در این جشن، افراد سرشناس زیادی از شرکت‌های مهم و هم‌چنین سیاستمداران مختلف حضور داشتند.

میت رامنی در سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات ایالت فلوریدا گفت که «آماده‌ام تا این حزب و کشور خود را رهبری کنم.»

وی در ادامه خطاب به باراک اوباما، رییس‌جمهوری فعلی آمریکا گفت: «آقای رییس‌جمهوری، تو را برای رهبری انتخاب کرده‌بودند اما تو به دنباله‌رو بودن روی آوردی، الان زمان آن رسیده است که کنار بروی.»

ایالت فلوریدا به خاطر فضای رقابتی شدیدتر رسانه‌ای و بزرگ بودن مساحت آن، از ایالت‌های دشوار برای پیروزی نامزدهای انتخاباتی به‌شمار می رود و پیروزی در این ایالت برای کاندیداها حائز اهمیت بسیار است.

میت رامنی در ماه گذشته با ۲۹ درصد آرا برنده انتخابات نیوهمپشایر شده بود. در انتخابات آیووا، که نخستین زورآزمایی نامزدهای جمهوریخواهان بود، ریک سنتورم به پیروزی رسیده بود.

آقای سنتورم در انتخابات کارولینای جنوبی ۱۷ درصد آراء را به دست آورد و در جای سوم ایستاد. ران پال دیگر نامزد درون‌حزبی جمهوریخواهان ۱۳ درصد آراء را کسب کرد.

انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان طی ماه‌های آینده در ایالت‌های دیگر آمریکا ادامه خواهد یافت و یکی از نقاط اوج آن روز ششم مارس خواهد بود که به «سه‌شنبه بزرگ» معروف شده‌است.

در این روز، ده ایالت از جمله ماساچوست، تگزاس و ویرجینیا در انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان به نامزد مورد نظر خود رای خواهند داد.

قرار است که کنوانسیون حزبی جمهوری‌خواهان در روزهای ۲۷ تا ۳۰ اوت در فلوریدا برگزار شود که در آنجا نامزد نهایی این حزب برای رقابت ماه نوامبر مشخص خواهد شد.

جاسوس ها در فیس بوک

چند وقتیه که تو فیسبوک یک سری از افراد ناشناس که احتمالا جاسوس حکومتی هستن شروع به ادد کردن بچه های دانشگاه های مختلف کردن تا شاید ازین طریق بتونن راحتتر افراد عضو فیسبوک رو کنترل کنن.و تعداد این جاسوس ها کم نیست و روز به روز دارن بیشتر میشن ...خواهشی که از همگی‌ دارم اینکه اطلاع رسانی کنید تا تو فیسبوک هرفردی رو که میشناسیم یا دوست مشترک زیاد داریم اکسپت و یا ادد کنیم.همین